Mindfulnessträning.se

Nyhetsbrev Mars Modern Mindfulness.se

Krokus

Hej!

Nu har krokusarna laddat hela vintern för sin färgexplosion som är på gång i Göteborgs parker. Vi har laddat med ett nytt nyhetsbrev för mars och i detta inlägg kan du läsa om:

  • Mindfulness och sömn
  • Vårens nya kursstarter
  • Vi planerar ny app – studenter sökes
  • Föreläsningar

Sovande vaken?

Under vintertid här i norra delen av världen är det lätt hänt att våra sömn(o)vanor kan ställa till det för oss. Många av oss tillbringar mycket tid framför olika ljusskärmar, något som påverkar vår kropps inre klocka och förskjuter vår naturliga kvällströtthet. När vi stimulerar oss på kvällstid med nyheter, spel och sociala medier kan detta även öka vår stress och aktivitetsnivå och ytterligare försvåra insomningen. (1)

Ett av områdena där mindfulness funnits väldigt effektivt är just sömn och insomning. Som ett exempel så undersökte forskare på Stanford Medical Centre effekterna av ett 6-veckorsprogram där mindfulness ingick, för 30 personer med sömnsvårigheter. Efter kursen somnade personerna dubbel så snabbt som tidigare, 20 minuter istället för 40 och i en uppföljning ett år senare visade det sig att majoriteten av sömnförbättringarna kvarstod. (2) (3)
Harvard Medical School har även skrivit om resultaten här.

Att sova eller att vakna upp?

Traditionellt sett handlar mindfulnessträning inte bara om att kunna somna bättre, utan faktiskt att öva upp en slags klarvakenhet igenom livet. Att kunna balansera vårt sinne, uppmärksamhet och kropp mitt emellan trötthet och överaktivitet.

Detta har forskaren Willoughby B. Britton betonat i sin artikel om mindfulness i ‘Annals of the New York Academy of Sciences’. (4) Med sina kollegor har de kartlagt att människor ofta upplever en ökad trötthet i början av sitt meditationspraktiserande, men efterhand känner en ökad energi och vakenhet, till den grad att hos vissa så minskar faktiskt deras sömnbehov!

För dig som har svårare för att somna än att hålla dig vaken på nätterna, kan du prova denna mindfulnessövning som heter just “sömnpiller”

Övningen hittar du här (högerklicka och välj ”spara som” om du vill ladda ner den till din dator eller mobil)

Fler mindfulnessövningar hittar du i vår kostnadsfria introduktionskurs, som du kan registrera dig för på denna länk

Nya kursstarter!

Lagom till vårens ankomst här i Göteborg så startar våra nya mindfulnesskurser. Dels håller vi kurser för studenter på Chalmers och Göteborgs Universitet via vårt samarbete med Akademihälsan. Läs mer här om denna kurs.

Dessutom håller vi ytterligare en kurs för privatpersoner som vill få god inblick och erfarenhet i mindfulness. Genom kursen lär du dig bättre handskas med stress, du förändrar dina negativa vanemönster och får inspiration och stöttning genom den goda gruppsammanhållningen.

Läs mer och anmäl dig på följande länk

Kursbeskrivningen finns även som event på facebook

Pass på, om du anmäler dig senast måndagen den 16/3 får du

20% rabatt på kurskostnaden!

Sagt om kursen:

Genom mindfulnesskursen lärde jag mig att kunna stanna upp och se vad som händer, vilket har gjort att jag kan säga nej i pressade situationer. Jag känner mer acceptans mot mig själv och meditationen ger mig riktig avslappning. Kursledaren var väldigt pedagogisk, vänlig och kunnig. – Militza Guerrero

Kursen gav mig ett djupare lugn och flera verktyg att ta till i stressade situationer – Monica Rogstadius

Vi planerar ny app – studenter sökes

Visst finns det redan en hel uppsjö med olika appar för just mindfulness och meditation, men när jag nyligen gjorde en undersökning fann jag att många av de funktionerna jag själv skulle uppskatta, faktiskt saknades i merparten av apparna.

Därför söker vi nu kreativa och kunniga studenter eller nyexaminerade inom design och apputveckling för att under 2015 genomföra projektet ‘”Mappi, App i Mindfulness”.

Kontakta Albin@mindfulnesstraning.se om detta låter intressant.

(Den bästa av alla appar jag provat hittills är definitivtwww.headspace.com, helt klart en av våra ”favoritkonkurrenter” och inspirationskällor när det kommer till giftermålet mellan mindfulness och digital teknik.)

Föreläsningar

I den senaste veckan har vi hållit uppskattade föreläsningar och workshops i mindfulnessträning för såväl ingenjörer på Chalmers som för instruktörer hos Friskis & Svettis.

Kontakta oss gärna för föreläsningsförslag till ditt företag eller lärosäte och på denna länk hittar du referenser och förslag på upplägg.

Önskar dig en härlig vårvädersdag
Vänligen
Albin Hagberg Medin
www.modernmindfulness.se                 www.mindfulnessträning.se

Referenser

(1) Cajochen, Christian, et al. ”Evening exposure to a light-emitting diodes (LED)-backlit computer screen affects circadian physiology and cognitive performance.” Journal of Applied Physiology 110.5 (2011): 1432-1438.

(2) Ong, Jason C., Shauna L. Shapiro, and Rachel Manber. ”Combining mindfulness meditation with cognitive-behavior therapy for insomnia: a treatment-development study.” Behavior Therapy 39.2 (2008): 171-182.

(3) Ong, Jason C., Shauna L. Shapiro, and Rachel Manber. ”Mindfulness meditation and cognitive behavioral therapy for insomnia: a naturalistic 12-month follow-up.” Explore: The Journal of Science and Healing 5.1 (2009): 30-36.

(4) Britton, Willoughby B., et al. ”Awakening is not a metaphor: the effects of Buddhist meditation practices on basic wakefulness.” Annals of the New York Academy of Sciences 1307.1 (2014): 64-81.

 

0Svar påNyhetsbrev Mars Modern Mindfulness.se"

Lämna ett meddelande

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Copyright 2014 - 2015, Modern Mindfulness Sweden AB
Vill du prova mindfulnessträning?
Vi erbjuder en mycket uppskattad mailkurs där du får konkreta mindfulnessövningar direkt till din mobil och dator. Kursen är helt kostnadsfri och du förbinder dig inte på någonting.
Vi skickar ej spam och din mail är trygg hos oss