Mindfulnessträning.se

Välkommen till mindfulnesskursen

Välkommen

Du befinner nu dig i kursmiljön där du kommer få all teori och instruktioner, så det kan vara värt att du lägger en minut på att bara bekanta dig med de olika knapparna och textrutorna. Till höger finner du alltid en översikt på hur långt du tagit dig i kursen och vilka moment som återstår. Längst ner före referenserna hittar du veckans övningar samt en checklista för hur ofta du bör göra dem.

Hur kursen fungerar

Kursen pågår under 5 veckor och varje ny vecka innehåller både teori och meditationsövningar kring ett visst tema, vilket du kan se till höger. I början av varje kursvecka får du lite längre teori från psykologi och hjärnforskning, samt flera övningar och när tre dagar av veckan har gått får du några extraövningar att variera din träning med. I slutet på varje teoriavsnitt finns även en rubrik: “Kontemplativt perspektiv” där jag sammanfattat lite historik om övningarna för respektive vecka utifrån buddhism och yogatraditioner.

För att göra kursen mer lättillgänglig för dig som inte vill läsa så mycket, så har varje kursvecka ett sammanfattande videoklipp där jag förklarar vad som ingår. Dessutom kommer även några av övningarna presenteras via video.

Du väljer själv hur mycket teori du vill läsa

Kursen är utformad så att det räcker med att se på videoklippen för att få tillräcklig förståelse för övningarna. Meditationsövningarna är själva kärnan i kursen så om du har ont om tid, prioritera då meditationsövningarna före all teori som ges i text.

Har du en fråga?

Skulle du ha några frågor kring någon övning eller teori, klicka då på knappen längst ner som tar dig till forumet för respektive kursvecka där du kan ställa din fråga till oss instruktörer och också läsa andra deltagares frågor och svar. Skulle du ha några tekniska problem med att logga in, skicka då ett mail till support@mindfulnesstraning.se

Kursens schema


Vecka 1

Innehåll

  • Introduktion till mindfulnessmeditation
  • Omedvetna beteenden och evolutionära drifter
  • Hjärnans standardläge och autopilot

Mindfulnessövningar

  • Introduktionsövning i mindfulness
  • Mindfulnessmeditation – Andningsankaret
  • Sinnesnärvaro i vardagen
  • Kvällsreflektion

Vecka 2

Innehåll

  • Stress – vad är det egentligen?
  • Hur kroppen påverkas av stress.
  • Hur känslor uttrycks i kroppen.

Mindfulnessövningar

  • Mindfulnessmeditation – Kroppscanning
  • Mindfulnessmeditation – Känslomedvetenhet
  • Medvetna rörelser
  • Mindfulnesspromenad

Vecka 3

Innehåll

  • Sinnesjämvikt – konsten att ha ett balanserat sinne
  • Snedvridningar i sinnet – varför vi tenderar att fokusera på det negativa.
  • Katastroftänkande – hur vi slutar upp med det.

Mindfulnessövningar

  • Mindfulnessmeditation – Sinnesjämvikt
  • En tyst måltid
  • En dag i stillhet
  • Yogaövningar – att växa genom motstånd

Vecka 4

Innehåll

  • Vad gör oss lyckliga enligt forskningen?
  • Att odla det goda, hur du övar upp positiva egenskaper hos dig själv.

Mindfulnessövningar

  • Mindfulnessmeditation – tillit
  • Mindfulnessmeditation – godhet
  • Tacksamhetsjournal
  • Tacksamhetsbrev

Vecka 5

Innehåll

  • Självbild och personlighet – vem är du egentligen?
  • Tankar och känslor är bara halva sanningen?
  • Summering av kursen och tips och råd inför framtiden.

Mindfulnessövningar

  • Mindfulnessmeditation – vem är jag?
  • Mindfulnessmeditation – att bara sitta


Copyright 2014 - 2015, Modern Mindfulness Sweden AB
Vill du prova mindfulnessträning?
Vi erbjuder en mycket uppskattad mailkurs där du får konkreta mindfulnessövningar direkt till din mobil och dator. Kursen är helt kostnadsfri och du förbinder dig inte på någonting.
Vi skickar ej spam och din mail är trygg hos oss